Kan jeg få hjelp, i dag!?
-Antall elever i forhold til
lærere stemmer ikke!
Elevene på Langnes skole reagerer på bestemmelsen av antall lærere i
forhold til elever. Elevene har nevnt dette jevnlig ovenfor hverandre den siste
tiden, om at de ikke får hjelp når de trenger det. Lærerne har ikke kapasiteten
til å lærer bort til så mange elever.
Etter å ha snakket med flere elever
på Langenes Flere av elevene på Langnes
reagere på skolens prioriteringer. På Langnes skole er det opp mot 30 elever på en lærer. Fagene
samfunnsfag, naturfag, RLE, kroppsøving, valgfag og mer er eksempler på dette.
I timene kan en elev sitte med hånden oppe inntil 20 minutter uten å få hjelp.
Dette mener elevene er urimelig, i forhold til landets økonomi og satsing på
utdanning.
I de få fagene som Matte, Norsk og Engelsk er
det 2 lærere fordelt på 30 elever, men i slike fag burde det rett og slett vært
flere, men den muligheten ser man ikke. I fagene er kapasiteten til lærerne
brukt opp. Lærerne må rette tekstene til elevene som er vanvittig tidskrevende.
En vanlig to sider lang tekst kan ta opp til 40 minutter, mens en eksamen eller
tentamen tar mye lengre tid.
Elevene mener at det er urimelig å
sitte på plages, men ikke få hjelp. Et slik system fungerer ikke for alle
elever. Resultater i form av karakter og vurdering kan blir dårligere når
elevene ikke føler at de får den hjelpen de vil ha eller trenger. Når elevene
skal få vurdering eller tilbake meldinger føler de at det blir en hvis slur på
det det får tilbake. Hvis man vil spørre eller ”klage” på karakteren eller
tilbakemelding må læreren se over teksten og tilbake meldinger flere ganger før
de ser hva de har ment, også legger de skylden på at de har så mye å gjøre og
at rettinga tar over livet deres.
Fint at du bruker eget bilde. Hadde vært fint å hatt en "elevstemme" her som ikke var din egen. ellers god artikkel hvor du har en helt egen ide : )
SvarSlettJeg er enig med det du prøver å få frem. Jeg må ofte sitte å vente på hjelp selv. Likte at du hadde eget bilde, fin tekst. :)
SvarSlett