torsdag 4. desember 2014


Baseskole, for og mot?

 

Langnes skole var den første baseskolen i Tromsø, og siden har det kommet flere. Vil det da si at flere prioriterer baseskole mer enn ordinære skoler? Mange mener at baseskole ikke er et bra system fordi de største lærer det samme som de som er to år yngre.

Tekstboks: Av Synne Grimsbo, Gul

 

 

 

Langnes var den skolen som var først ute med tittelen ”baseskole” i Tromsø. I 2004 åpnet baseskolen i Tromsø, og siden har det kommet flere. Det har vært mye diskutert om baseskoler virkelig er et bra system. Noen mener det er positivt i forhold til fellesskapet, mens andre mener at det ikke fungerer like bra. Noe av det positive er at elevene får prøvd seg på å presentere framfor større grupper. Elvene får også flere bekjentskaper på tvers av klassetrinnene. På den negative siden mener en del at det er for få lærere til å nå til alle elevene når de er delt inn i større grupper. Og at de største lærer det samme som de som er to år yngre. De svakeste får det vanskeligere, mens de sterkeste elevene klarer seg til tross for større grupper.

 

Forskjellen på baseskoler og ”vanlige” skoler er at på baseskoler er elevene aldersblandet mellom trinnene på hver base, mens på ”vanlige” skoler er man trinndelt, altså flere klasser. I starten, når baseskoler var nytt, var det vanskelig å få foreldrene til å forstå hva slags type skole dette var. De som startet opp ved skolen da den var helt ny, sier det var vanskelig og at det krevde mye samarbeid fra både elever og lærere for å få alt til å fungere.

 

”Ser du på baseskoler som positivt eller negativt?” ”Jeg ser selv på det som svært positivt. Jeg trives svært godt og synes at det er et bra system som funker godt. Man blir ikke bare godt kjent med de på sin egen alder, men også de som er både eldre og yngre. Det er noe jeg ser på som svært positivt.” Svarte en elev ved Langnes ungdomsskole. Men det er ikke alle som er like enige. ”Nei, jeg synes ikke at systemet fungerer særlig bra. Selvsagt er det noe positivt med baseskoler, men det er mer det store jeg ser på. Jeg synes det at vi 8., 9. og 10. klassingene hører på samme foredrag er ikke et bra opplegg. Jeg synes at de tre trinnene burde fått læringen delt på de forskjellige vanskelighetsgradene.” Sier en annen elev ved skolen.

 

I 2004 kom Langnes ungdomsskole til Tromsø, noe som vil si at Langnes nylig har hatt 10-års jubileum. Det ble feiret i sammenheng av åpen dag, der ungdommen selv hadde laget utstillinger basert på temaet. Det var intervju med både tidligere ordfører, rektor, lærer og en elev. I intervjuene fikk man svar på hvordan det var å starte den første baseskolen i Tromsø og hva slags konsekvenser det hadde. ”Det var mye arbeid i og med at vi ikke hadde nok bøker til hver elev, slik at vi måtte bytte mellom de forskjellige basene. Det var vanskelig i starten, men etter hvert ble mer orden og det gikk mye bedre.” Sier en tidligere lærer som jobbet ved Langnes i 2004. Det var også satt opp både filmer, utstillinger og forestillinger av både nåværende elever og tidligere elever ved skolen. Alt i alt en lærerik dag.

 

Kilder: Intervju fra åpen dag og Google bilde(r)


 

 

 

 

 

                          

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar